Transport ondernemer


Op deze website helpen we je graag verder met informatie over je je start in de transportwereld als transportondernemer. Of je nu een grote transport onderneming als ambitie hebt, of dat je als eigen rijder of zzp-er in het transport aan de slag wilt. Het belangrijkste is dat je als eigenaar van een transport onderneming beschikt over de transportvergunning.

 

De transportvergunning kun je als transportondernemer via de NIWO aanvragen als je voldoet aan de eisen van kredietwaardigheid, betrouwbaarheid en vakbekwaamheid.

Starten als transportondernemer


Ook het afgelopen jaar zijn er veel chauffeurs in loondienst die afscheid hebben genomen van hun werkgever en er voor hebben gekozen als eigen transportondernemer verder te gaan.

Voordat je de stap zet moet je paar zeken overwegen. Waar ligt je interesse, welke ervaring heb je en hoe ga je het financieel regelen? Heb je al het (vereiste) vakdiploma, heb je voldoende kapitaal om aan de kredietwaardigheideis voldoen, en kun je een verklaring van goed gedrag voorleggen.

Vergeet niet dat het starten als transport ondernemer voor de meeste geen keuze is die je alleen maakt. Je hebt ook nog een thuisfront, vrouw en kinderen. Zij moeten er ook acherstaan. Vaak gaat de partner de cursus volgen en het diploma halen. Ons advies om toch zoveel mogelijk te proberen als transportondernemer zelf aan je verplichtingen te voldoen.

De keuze van de rechtsvorm waarin je de transportonderneming gestart is van groot belang voor de aansprakelijkheid die je loopt en de fiscale aspecten. De meest voorkomende vorm is eenmanszaak. Dit is het meest gemakkelijk, de oprichtingskosten zijn erg laag en er zijn flink wat fiscale voordelen, zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-aftrek.

Voor de transportondernemers die samen met hun partner, familielid, vriend en dergelijke een transportbedrijf starten is er de vennootschap onder firma. Hoewel een combinatie van beide de onderneming wellicht sterker maakt,is het nadeel dat, net als bij de eenmanszaak, men beiden hoofdelijk aansprakelijk is voor alle schulden van het transportbedrijf. Het tweede is samenwerken natuurlijk op sommige punten juist ook weer uitdagender, niet altijd in positieve zin. Maak dus goede afspraken.

Om aansprakelijkheid tegen te gaan wordt er vaak een BV (besloten vennootschap) opgericht. Deze geeft je prive bescherming tegen de schuldeisers tot op behaalde hoogte. Let er wel op dat je vaak door banken en lease maatschappijen wordt gedwongen prive mee te tekenen voor schulden, dan loop je prive dus weer net zoveel risico voor een lening als bij een eenmanszaak of vof. Grootste nadeel van de BV is dat het fiscaal minder interessant kan zijn en dat een BV oprichten en instand houden duurder is.

Ga nooit een Limited als rechtsvorm oprichten. Dit is een Engelse BV. Deze rechtsvorm heeft een slechte naam. Door de nieuwe wetgeving rond de Nederlandse BV (FLEX BV) is de noodzaak voor de Limited eigenlijk ook verdwenen. Velen hebben een Limited opgestart om het 18.000 euro kapitaal te omzeilen welke nodig was voor de Nederlandse BV. Met de nieuwe BV structuur in Nederland is die kapitaalseis vervallen.

Wil je meer informatie over starten als transport ondernemer of het vakdiploma voor de transportondernemer dan raden wij je aan om eens contact op te nemen met TLEC (www.tlec.nl).

Bij TLEC haal je het ondernemersdiploma of vakdiploma voor het beroepsvervoer flexibel en zeker.

Jouw motivatie in combinatie met onze ervaringen is de ideale mix om ervoor te zorgen dat we er samen een succes van maken.

 

Vergunningplichtgrens van 500 naar 0 kg ?

15 APR 2013

Gaat de vergunningsplicht van 500 kg laadvermogen naar 0 kg laadvermogen in Nederland. In het sociaal akkoord 2013 heeft men dit opgenomen en aan de regering aangeboden. Dit zou dan gaan betekenen dat niet alleen de transportondernemer een vergunning nodig heeft, maar ook de koeriersbedrijven. Het kan dus verstandig zijn om nu al te zorgen voor je vakbekwaamheid transport ondernemer diploma.


De Stichting van de Arbeid is van mening dat verdere liberalisering van de Europese transportmarkt op dit moment ongewenst is en dat de Nederlandse regering dit in het kader van overleg over de cabotagewetgeving zou moeten betrekken. Er is een eenduidige interpretatie nodig van alle voor de transportsector relevante wet- en regelgeving, waaronder de cabotagewetgeving. De Stichting vraagt het kabinet de volgende punten te realiseren:

Om de naleving en handhaving van de specifiek voor de transportsector gel- den wet- en regelgeving te bevorderen, wordt de samenwerking tussen alle betrokken inspectiediensten, alsmede de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie versterkt.

Bij de aanpak van schijnzelfstandigheid wordt de werkingssfeer van de Wet Wegvervoer Goederen (WWG) uitgebreid, waarbij het laadvermogen dat bepalend is voor de noodzaak van een vergunning wordt verlaagd van 500 naar 0 kg.

De Stichting van de Arbeid dringt aan op afspraken over minimale voorwaar- den waaraan uitzendbureaus moeten voldoen en waarop zij worden getoetst voorr de afgifte van een aanwijzingsbeschikking in het kader van de Wet Wegvervoer Goederen.

Lees meer over de vergunningplicht van 500 kg naar 0 kg