Transport ondernemer

OPLEIDING

ONDERNEMER TRANSPORT OPLEIDINGOp deze website helpen we je graag verder met informatie over je opleiding tot transport ondernemer en je start in de transportwereld als transportondernemer. Of je nu een grote transport onderneming als ambitie hebt, of dat je als eigen rijder of zzp-er in het transport aan de slag wilt. Het belangrijkste is dat je als eigenaar van een transport onderneming beschikt over de transportvergunning en de eerste stap die je daarvoor moet zetten is voor velen de opleiding tot transport ondernemer volgen.

De transportvergunning kun je als transportondernemer via de NIWO aanvragen als je voldoet aan de eisen van kredietwaardigheid, betrouwbaarheid en vakbekwaamheid.

 

 

In de opleiding bij komen alle elementen van bedrijfsvoering aan bod. Hiermee word je niet alleen voorbereid op het examen voor transport ondernemer, maar krijg je de nodige basis elementen voor de dagelijkse praktijk. De cursus kan ook als prima basis dienen voor je ondernemersplan. Een goede keuze voor je opleiding voor transport ondernemer is TLEC. Klik hier als je meer informatie wilt over de opleiding transportondernemer bij tlec.

De opleiding voor transportondernemer beroepsgoederenvervoer is onderverdeeld in losse modules. De modules kunnen in eigen tempo gevolgd worden. Wij raden je bij voorkeur aan om ze één voor één af te werken, maar uiteraard mag je ze ook allemaal tegelijk volgen en in studeren. Zo bepaal je zelf jouw tempo.

 

De opleiding is primair bedoeld voor de startende transport ondernemer. Maar de complete opleiding voor het ondernemersdiploma, of enkele modules van de opleiding kunnen ook waardevol zijn voor bijvoorbeeld de leergierige chauffeur, planners, bedrijfsleiders, kwaliteitsmanagers of middenkaderpersoneel.

 

Kan ik als vrachtwagenchauffeur Zzp-en?

Ik neem aan dat je met de vraag bedoeld of je als vrachtwagenchauffeur een ondernemer kan zijn. Het antwoord is ....Ja. Om als zzp-er als (fiscaal) ondernemer aangemerkt te worden dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zie de website van de belastingdienst .Een van de belangrijkste vragen zal zijn of je zelf een vrachtwagen in eigendom hebt (betaald of gefinancierd) of dat je zult rijden in een door de opdrachtgever ter beschikking gestelde vrachtwagen. Per slot van rekening word ook gekeken naar een eventuele (vermeende) gezagsverhouding met de opdrachtgever. Als een gezagsverhouding aanwezig zou zijn dan is er misschien sprake van een fictieve dienstbetrekking en geen invulling mogelijk als ondernemerschap. M.a.w. let goed op de fiscale voorwaarden en laat je serieus inlichten c.q. adviseren.

De waarheid is iets gecompliceerder dan menigeen vertelt. Iedereen die als beroepsvervoerder - met of zonder eigen truck/trekker/wagen, of hoe het dan ook genoemd mag worden - aan de slag wilt, moet wettelijk in het bezit zijn van een erkend vakdiploma Ondernemer Beroepsvervoer. Met dit diploma en je inschrijving van de onderneming in het Handelsregister, kan je vervolgens een Eurovergunning aanvragen. Meer informatie over de Eurovergunning vindt je bij de NIWO.

Meer informatie over het diploma en opleiding voor transport ondernemer vindt je o.a. op de website van TLEC. www.tlec.nl. Google ook eens naar (klik op de link): "ondernemersdiploma goederenvervoer" .


beginnen als transportondernemer


Ook het afgelopen jaar zijn er veel chauffeurs in loondienst die afscheid hebben genomen van hun werkgever en er voor hebben gekozen als eigen transportondernemer verder te gaan.

Voordat je de stap zet moet je paar zeken overwegen. Waar ligt je interesse, welke ervaring heb je en hoe ga je het financieel regelen? Heb je al het (vereiste) vakdiploma, heb je voldoende kapitaal om aan de kredietwaardigheideis voldoen, en kun je een verklaring van goed gedrag voorleggen.

Vergeet niet dat het starten als transport ondernemer voor de meeste geen keuze is die je alleen maakt. Je hebt ook nog een thuisfront, vrouw en kinderen. Zij moeten er ook acherstaan. Vaak gaat de partner de cursus volgen en het diploma halen. Ons advies om toch zoveel mogelijk te proberen als transportondernemer zelf aan je verplichtingen te voldoen.

De keuze van de rechtsvorm waarin je de transportonderneming gestart is van groot belang voor de aansprakelijkheid die je loopt en de fiscale aspecten. De meest voorkomende vorm is eenmanszaak. Dit is het meest gemakkelijk, de oprichtingskosten zijn erg laag en er zijn flink wat fiscale voordelen, zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-aftrek.

Voor de transportondernemers die samen met hun partner, familielid, vriend en dergelijke een transportbedrijf starten is er de vennootschap onder firma. Hoewel een combinatie van beide de onderneming wellicht sterker maakt,is het nadeel dat, net als bij de eenmanszaak, men beiden hoofdelijk aansprakelijk is voor alle schulden van het transportbedrijf. Het tweede is samenwerken natuurlijk op sommige punten juist ook weer uitdagender, niet altijd in positieve zin. Maak dus goede afspraken.

Om aansprakelijkheid tegen te gaan wordt er vaak een BV (besloten vennootschap) opgericht. Deze geeft je prive bescherming tegen de schuldeisers tot op behaalde hoogte. Let er wel op dat je vaak door banken en lease maatschappijen wordt gedwongen prive mee te tekenen voor schulden, dan loop je prive dus weer net zoveel risico voor een lening als bij een eenmanszaak of vof. Grootste nadeel van de BV is dat het fiscaal minder interessant kan zijn en dat een BV oprichten en instand houden duurder is.

Ga nooit een Limited als rechtsvorm oprichten. Dit is een Engelse BV. Deze rechtsvorm heeft een slechte naam. Door de nieuwe wetgeving rond de Nederlandse BV (FLEX BV) is de noodzaak voor de Limited eigenlijk ook verdwenen. Velen hebben een Limited opgestart om het 18.000 euro kapitaal te omzeilen welke nodig was voor de Nederlandse BV. Met de nieuwe BV structuur in Nederland is die kapitaalseis vervallen.

Wil je meer informatie over starten als transport ondernemer of het vakdiploma voor de transportondernemer dan raden wij je aan om eens contact op te nemen met TLEC (www.tlec.nl).

Bij TLEC haal je het ondernemersdiploma of vakdiploma voor het beroepsvervoer flexibel en zeker.

Jouw motivatie in combinatie met onze ervaringen is de ideale mix om ervoor te zorgen dat we er samen een succes van maken.

 

Vergunningplichtgrens van 500 naar 0 kg ?

15 APR 2013

Gaat de vergunningsplicht van 500 kg laadvermogen naar 0 kg laadvermogen in Nederland. In het sociaal akkoord 2013 heeft men dit opgenomen en aan de regering aangeboden. Dit zou dan gaan betekenen dat niet alleen de transportondernemer een vergunning nodig heeft, maar ook de koeriersbedrijven. Het kan dus verstandig zijn om nu al te zorgen voor je vakbekwaamheid transport ondernemer diploma.


De Stichting van de Arbeid is van mening dat verdere liberalisering van de Europese transportmarkt op dit moment ongewenst is en dat de Nederlandse regering dit in het kader van overleg over de cabotagewetgeving zou moeten betrekken. Er is een eenduidige interpretatie nodig van alle voor de transportsector relevante wet- en regelgeving, waaronder de cabotagewetgeving. De Stichting vraagt het kabinet de volgende punten te realiseren:

Om de naleving en handhaving van de specifiek voor de transportsector gel- den wet- en regelgeving te bevorderen, wordt de samenwerking tussen alle betrokken inspectiediensten, alsmede de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie versterkt.

Bij de aanpak van schijnzelfstandigheid wordt de werkingssfeer van de Wet Wegvervoer Goederen (WWG) uitgebreid, waarbij het laadvermogen dat bepalend is voor de noodzaak van een vergunning wordt verlaagd van 500 naar 0 kg.

De Stichting van de Arbeid dringt aan op afspraken over minimale voorwaar- den waaraan uitzendbureaus moeten voldoen en waarop zij worden getoetst voorr de afgifte van een aanwijzingsbeschikking in het kader van de Wet Wegvervoer Goederen.

Lees meer over de vergunningplicht van 500 kg naar 0 kg